♥ Dag 9 – Min tro.

Finns det en GUD?

Visst tror jag på någonting, med vad det är vet jag inte.
Har aldrig varit aktivt troende, men tycker att tanken på
att ha en tro är trygg.

Var på dop förra helgen och visst är det en härlig känsla
att sitta eller bara vara i en kyrka.
Att tända ett ljus och få ha tanken på att det finns någon
större makt som vakar över en.

Ödet då?

Ödet vet jag inte om jag tror på, utan det känns verkligen som att man själv har ansvar för sitt liv och hur det ska utvecklas.

DU SJÄLV BESTÄMMER OCH PÅVERKAR DITT ÖDE!
Det tror jag!

Tror jag då på ett liv efter döden?

Jag kan inte bestämma mig. Men det verkar så otroligt
konstigt ifall allt man är och har varit, alla tankar som man
tänkt och alla känslor man känt, om allt det bara skulle
försvinna ut i kosmos som om det aldrig någonsin ens hade
existerat.
Någonstans måste ju själen bli av. Vilket otroligt slöseri annars.

Läste en bok av Arto Paasilinna "Hoppsan, jag är död!" som fick
mig att se på döden ur ett lite annat synsätt. Läs den gärna!

Övernaturliga ting då?

Jodå, visst finns sådant. Varken vill eller känner att jag behöver
skriva så mycket om det, men visst tror jag att det finns sådant
som spöken och andar. Annars hade det inte riktigt gått ihop
med mina tankar på ett liv efter döden :P

Finns det någon rättvisa?

Jag vet inte om jag tror på rättvisan alltid segrar, till slut.
Folk verkar kunna gå igenom livet och bete sig som svin utan att
få något straff. Och tvärtom kan vissa personer helylle och reko
helt igenom och ändå drabbas av svåra ting, så som sjukdomar
och liknande.
Var finns rättvisan till exempel när ett barn dör?
Nej, någon rättvisa existerar nog inte. Men man får helt enkelt
lita till att det goda är större än det onda.

KÄRLEKEN!

DEN FINNS! Och den måste ju vara större än allt.
Och övervinner allt. Det tror jag verkligen på.
PUNKT. Case closed! :)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag tror nog också att det finns något efter döden. Allt kan ju inte bara försvinna efter detta liv. Men vi får ju se vad som händer

2010-12-11 @ 19:13:44

Skriv kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0