Tystnad

De satt och diskuterade TYSTNAD på Gomorron precis.
Och det var verkligen spännande att lyssna på.

För senast igår pratade jag och Niklas om det där med tystnad.
Om problem som kommer. För att jag reagerar dåligt då att han hellre
håller tyst, än pratar, när jag är irriterad.

Och det är väl fel av mig, och jag ska verkligen arbeta på det, men vad
jag förstod på Gomorron-pratet så är det inte så konstigt.

För enligt dom är tystnaden värre än pratet.
Att många är rädda för tystnaden, tycker att den är skrämmande.
Och kanske är det för att man har dåliga erfarenheter av just tystnad.
Den känns hotfull och man undrar med en gång vad man gjort för fel.

Samtidigt så är ju tystnaden väldigt befriande.
Det finns inget som är så avkopplande som när man sitter i tystnad och
läser en bra bok. Inga ljud från Tv, radio eller dator.
Inget onödigt prat eller pladder som omger en hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Mammi

Tystnaden kan vara så ljuvlig.

När man kommer hem från jobb eller skola och

får sitta en stund i total tystnad. Underbart.

Men visst är tystnaden också lite obehaglig,

när man vet med sig att den finns mellan mig och

någon annan pga något dåligt.

Jag tycker alltid att det är bättre att fråga en gång för mycket än att låta det bli obehaglig tystnad!

2010-09-15 @ 16:14:56
URL: http://frisali.blogspot.se
Postat av: Sanne

Tystnaden när man tjaffsar kan vara jobbig, men ibland kan tystnaden vara underbar, som du sa - bara sitta och läsa en bok och det ända man hör är man själv som andas. Och ibland ligga och läsa bredvid varandra, ligga tysta men ändå ha sällskap. Inte känna något tvång att prata.

2010-09-15 @ 22:40:45
URL: http://mabibu.blogg.se/
Postat av: Becka

Det är underbart att komma hem från en arbetsdag och bara slå sig till ro i soffan och koppla av med tystnaden som enda sällskap. :)

Det är skönt att umgås med människor som klarar av att man kan vara tysta tillsammans också. Där båda känner sig trygga med varandra, där man vet att man inte behöver prata non-stop utan att det isf skulle vara något som är "fel". =)

2010-09-16 @ 14:52:27
URL: http://bluflowagirl.blogg.se/

Skriv kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0